wat is Interactionele Vormgeving

De Veelsprong

praktijk voor psychotherapie & coaching

 

wat is I.V. – Interactionele Vormgeving?

 

Mensen geven vorm aan zichzelf en aan hun leven in interactie met hun omgeving.

Interactionele Vormgeving (I.V.) is een nieuwe vorm die vertrekt vanuit een eclectische en integratieve visie, dat betekent dat men uit verschillende therapeutische stromingen haalt wat voor jou het beste is, en zo werken deze stromingen samen in een nieuw model. De therapeut werkt naargelang jouw hulpvraag. In het nieuwe geheel dat I.V. vormt, bevruchten, verdiepen en verrijken de oorspronkelijke vormen elkaar wederzijds zonder hun eigenheid te verliezen. I.V. beweegt zich in het spanningsveld tussen de algemeenheid van menselijke problemen en het unieke van iedere mens, heeft oog voor de mens in ontwikkeling en voor zijn existentiële en spirituele dimensie.

I.V. sluit aan bij de vernieuwingen in psychotherapie omdat het oog heeft voor de grotere context en aansluit bij een meersporenbeleid.

 

www.educatieve-academie.be

 

Ik ben gebonden aan het beroepsgeheim en onderschrijf de gedragscode van de VVTIV, de Vereniging voor Vlaamse Therapeuten in de Interactionele Vormgeving. De Educatieve Academie wordt erkend door de V.I.T. (Vereniging voor Integraal Therapeuten). Educatieve Academie is lid van EAP (European Association of Psychotherapists) en de BVP (Belgische Vereniging voor Psychotherapie). Educatieve Academie is eveneens lid van de EAIP (European Association for Integrative Psychotherapy).

 

metafoor

 

“Een man die op een onbewoond eiland woont en nog nooit muziek heeft gehoord, komt in een huis waarin prachtige muziek klinkt, die hem diep ontroert. Nu wil hij graag weten wat de oorzaak van de muziek is.

Hij begint een nauwgezet onderzoek, waarbij hij ontdekt hoe hetgeen hij hoorde samenhangt met het instrument piano. De snaren, toetsen en klankkast van de piano veroorzaken muziek. Hij ontdekt dat piano’s een verschillende kwaliteit van geluid kunnen produceren en dat de pedalen invloed hebben op het voortduren van de tonen. Hij ontdekt nog een heleboel andere dingen over het instrument.

 

Maar hoe het komt dat hij een muziekstuk hoorde is uit het onderzoek van de piano niet te begrijpen, dat wordt pas duidelijk als hij degene die de piano bespeelt erbij betrekt. Hij ontdekt nu hoe de aanslag en het tempo van de vingerindrukken van de pianist het geluid bepalen. Hij komt erachter dat dit samenhangt met training, maar ook met het karakter van de pianist. Daarnaast merkt hij dat de ruimte waar de piano staat een belangrijke factor is bij de kwaliteit van het geluid.

 

Als de pianist hem vertelt dat hij een stuk speelde dat door Mozart gecomponeerd is, komt hij erachter dat de componist van grote invloed is op datgene wat hem ontroerde. Ook merkt hij dat er veel verschillende componisten zijn die er allemaal een eigen stijl op nahouden.

Tenslotte bedenkt hij dat al deze factoren – het instrument, de ruimte, de pianist en de componist – tezamen het uiteindelijke resultaat bepalen.”

 

 

 

 

 

 

 

 

terug